Оскарження перевірок КРУ

Дана стаття стосується підрядників у будівництві, яких ревізують в порядку зустрічної звірки контролери-ревізори відділів, груп контрольно-ревізійної служби України або стосовно виконаних робіт яких проводяться контрольні обміри.

Згідно ст.13 ЗУ «Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні» дії    або    бездіяльність    службових    осіб    державної контрольно-ревізійної  служби можуть бути оскаржені в судовому або адміністративному порядку. Скарги на дії службових осіб в районах, містах,  районах  у містах та службових осіб контрольно-ревізійних управлінь  розглядаються і вирішуються начальниками цих управлінь. Скарги  на  дії  службових  осіб  Головного контрольно-ревізійного
управління  України та начальників контрольно-ревізійних управлінь
Республіки  Крим, областей, міст Києва і Севастополя розглядаються
та   вирішуються   начальником   Головного  контрольно-ревізійного
управління   України.

Скарги розглядаються   і   рішення   за   ними   приймаються керівниками відповідних  органів  державної  контрольно-ревізійної служби  не пізніш як у місячний строк з моменту їх надходження.  У разі незгоди юридичних і  фізичних  осіб  з  цими  рішеннями  вони можуть  бути  оскаржені у судовому порядку.

Здається в даному законі все чітко та гарно прописано, але на практиці все не так просто як здається. Після проведення ревізії ви ознайомлюєтесь з довідкою про результати зустрічної звірки, яку маєте право підписати із запереченням у разі незгоди з викладеними в ній результатами.  Помітили ви, що в довідці зазначено, що ви як підрядник, завищили вартість виконаних підрядних робіт чи деякі роботи не проводили взагалі, не залишайтесь осторонь.

Дані з довідки будуть внесені до акту ревізії підконтрольної установи та про виявлені правопорушення ревізори в обов’язковому порядку повідомляють правоохоронні органи, а ті можуть помітити в ваших діях незаконне привласнення бюджетних коштів, як мінімум. Можливо кримінальну справу порушать не відразу, але порушать напевне, як тільки доведуть до завершення інші справи, яких у них вистачає. Як уникнути такої ситуації? Можна звісно ж виправдовуватись, що ви не є розпорядниками бюджетних коштів, що не мали наміру їх привласнювати і т.д., але як свідчить практика кримінальні справи за фактом привласнення, розтрати майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем порушуються доволі часто. І найчастіше від цього страждають підрядники у будівництві в особі директора чи інженера-будівельника, що безпосередньо здійснював нагляд за виконанням робіт, подавав звіти про виконані роботи, а можливо навіть самостійно складав акт приймання виконаних підрядних робіт.

Щоб уникнути такої неприємної ситуації краще підписувати довідку про результати зустрічної звірки із запереченням та оскаржувати дії ревізорів спочатку в адміністративному порядку до начальника, що звісно ж не дасть жодного результату окрім виграшного часу, а потім в судовому порядку.

При оскарженні в судовому порядку слід враховувати підсудність справ. Наприклад оскарження дій ревізорів, начальника та КРВ в певному місті області може розглядатися місцевим судом, як адміністративним. Звісно ж їм на допомогу прийдуть обласні керівники, що домагатимуться передачі справи до окружного адміністративного суду. Чому вони це роблять? Дуже просто. Один «висококваліфікований юрист» обласного відділу, якось в перерві між засіданнями пояснила мені, що в окружних адміністративних судах знають чого хоче КРВ та знають наперед, якими мають бути рішення по цих справах. Не буду вдаватись в деталі цих слів, що можливо не мають під собою жодного підґрунтя окрім непрофесійної думки непрофесійного юриста, однак з точки зору підрядників, на мою думку, краще судитись в місцевому суді. Поясню чому.

Зазвичай навіть досить сильним адвокатам та фахівцям в галузі права, навіть з дуже вагомими та переконливими доказами вашої правоти доволі складно виграти такий судовий процес. В основному справа зводиться до затягування часу до втрати актуальності. Дякуючи нинішній владі та надмірній завантаженості судів, дякуючи «дітям війни»  та громадянам, що звертаються до суду за захистом своїх прав справу про оскарження дій ревізорів, начальника та КРВ можна затягнути на декілька років. Допоки ваша справа знаходиться в суді, а провадження по ній є відкритим кримінальна справа за результатами ревізії не може бути порушена.

Проте для цього слід запастись терпінням, нервами та переконливими доказами. На кожному засіданні можна подавати доказ з проханням долучити його до матеріалів справи. Інша сторона в такому випадку просить оголосити перерву для ознайомлення з доказом. Можна щоразу знаходити дуже вагомі причини по яким ви не можете прибути в судове засідання та просити відкласти розгляд справи. Взагалі, можливостей затягування справи вистачає.

Проте суд – це крайній випадок. Якщо ви знаєте, що нічого не порушували, то можливо вам нічого й не загрожує. Однак тим, хто справді трохи порушив законодавство краще все ж таки до перевірки КРВ  повернути кошти бюджетній установі зіславшись на банальну помилку при розрахунку, опечатку, головне, аби вказати, що ці кошти ви не мали наміру привласнювати незаконно.

При проведенні контрольних обмірів до здійснення обмірів запрошується представник підрядника. Якщо обміри проводяться неналежним чином, особи, що здійснюють обміри не викладають в акті контрольного обміру всіх результатів, ви можете підписати такий акт із запереченням. Звісно ж акт сам по собі ні до чого не спонукає і ви не зможете оскаржити його в суді.

Проте в суді ви можете оскаржити неправомірні дії чи бездіяльність. Наприклад трапляється таке, що в деяких місцях ви використали менше матеріалу, ніж зазначено в акті приймання виконаних підрядних робіт, а в деяких більше і в акті обмірів зазначено тільки про те, що ви використали менше матеріалу, а про ваші витрати не вказано і слова. Те ж саме стосується і виконання робіт. Краще до здійснення такої перевірки направити замовнику – бюджетній установі коригуючий акт, де ці недоліки буде виправлено. Якщо ж обміри вже відбулися – відстоюйте свої права в суді та наполягайте на тому, що хоч ви в деякій мірі завищили виконання робіт, проте додатково провели інші роботи, які не вказані в акті виконаних робіт, хоча сума додаткових робіт є більшою аніж вартість не проведених робіт. Можна попросити суд провести незалежну експертизу. Однак майте на увазі – експертиза незалежна і просити про її призначення краще тільки якщо ви стовідсотково впевнені у власній правоті.

Що ще можна чекати після перевірки КРВ? Звісно ж листів від підконтрольної установи з проханням повернути зайво перераховані кошти, а за ними вслід і судового позову.  Це звісно ж сфера господарських відносин і справа розглядатиметься господарським судом. В зразках процесуальних документів ви знайдете примірний зразок заперечення на такий позов. Однак кожна справа має свої особливості. Однакових ситуацій не буває, тому краще все ж таки звернутись до  фахівця, який детально вивчить саме вашу ситуацію та допоможе написати заперечення на позовну заяву.

Звісно ж зараз підрядникам доводиться нелегко і отримавши кошти від бюджетної установи слід чекати чимало перевірок, які підозрюють у всіх можливих порушеннях і доводиться неодноразово виправдовуватись та пояснювати, що ви нічого не завищили, не привласнили, не підробили. Чимало підрядників відмовляються внаслідок таких обставин працювати для держави. Однак надання послуг приватним особам також може бути не з легких. Вирішувати яким шляхом йти – особиста справа і рішення, як завжди, за вами.

Опубліковане Адвокат Чундак Маріанна Володимирівна

6 комментариев

Дуже дякую за змістовну статтю. На даний час маю проблему з КРУ.

Адвокат Чундак Маріанна Володимирівна

Будь-ласка! Успіхів Вам в цій не легкій боротьбі!

Володимир

Маємо абсолютно аналогічну ситуацію, яка описана у цій статті. 25.11.2011 р. отримали акт ревізії обласного КРУ з виявленими на їх думку порушеннями на суму понад
54 000 грн. Подали запречення, вказавши статті та пункти нормативно-правових актів України, яким суперечать висновки ревізорів. Порушення при перевірці були грубі. Пояснення не відбирали, а в акті зазначили, що керівники підприємства пояснення надати відмовились. На власний розсуд розтлумачили норми ДБН так, як їм вигідно. Чекаємо висновку на заеперечення.
Дійсно, КРУ у 99% не визнає заперечень і ми до цього готові. Вже готуємо позов до суду.
Питання 1: З якого моменту починається місячний строк для оскарження дій ревізорів до начальника КРС України відповідно до ст. 13 Закону: з дня отримання висновкі КРУ на заперечення чи з моменту виявлення порушень при проведенні перевірки на підприємстві?
Питання 2: Чому оскаржувати необхідно по КАСУ в адмінпорядку, якщо акт ревізії стосується господарської діяльності, а отже оскаржується до Господарського суду? Так, КРУ-субєкт владних повноважень, але ж перевіряються саме результати господарської діяльності, що регулюються ЦК, ГК та іншими законами у цій сфері?….

Адвокат Чундак Маріанна Володимирівна

В даній ситуації вам не слід чекати взагалі, а слід звертатись до суду. 54000 грн. це достатня сума для порушення кримінальної справи по факту. Якщо ж ви оскаржите дії КРУ у звязку з неправильним встановленням висновків, то у вас є можливість підготуватись до захисту своїх порушених прав.
Звертатись порібно в порядку адміністративного судочинства тому, що господарським судам дана категорія справ не підсудна. Якщо ви в добрих стосунка з бюджетною установою, що перераховувала вам кошти за певні роботи, то хай вони подадуть на вас до господарського суду про стягнення зайво перерахованих коштів і тоді в порядку господарського судочинства вам буде ще простіше довести, що КРУ помилилось з висновками.

Володимир

Житомирський окружний адмінсуд відмовляє у прийнятті позовів про визнання актів КРУ недійсними, мотивуючи тим, що акт не є документом нормативного характеру, який з моменту його видачі встановлює, змінює чи скасовує права та обовязки учасників правових відносин.

Роз’ясніть будь-ласка, чи вважатиметься нецільовим використанням бюджет.коштів, якщо в приміщенні комунального закладу будинку культури селищної ради розмістили інший структурний підрозділ селищної ради не з галузі культури, а за використані ними енергоносії сплачуватиме культура?(підкажіть на які законодавчі акти потрібно спиратися для вирішення цього питання). Дякую.

Добавить комментарий