Податкові канікули

ДПА України листом від 31.12.2010 р. N 29429/7/10-1017/5190 повідомило, що так як пунктом 7 підрозділу 10 розділу XX Кодексу передбачено: «Штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються у розмірі не більше 1 гривні за кожне порушення» — штрафна санкція у розмірі не більше 1 гривні застосовується виключно за вчинене у період з 1 січня по 30 червня 2011 року будь-яке порушення податкового законодавства.

Виглядає гарно, а звучить взагалі чудово, адже Податковий кодекс набрав чинності ще до того, як більшість звичайних платників податків змогли детально ознайомитися з його змістом, вивчити та пристосуватись до нововведень. Однак, згідно з листом Державної податкової адміністрації України
від 3 лютого 2011 року N 2963/7/10-1017/302 цей лист було відкликано.

Далі ще краще —  ДПА України листом від  03.02.2011 г. N 2963/7/10-1017/302 навела дещо спірні та неоднозначні трактування Податкового кодексу України. В листі ДПА України стверджує, що платники податків несуть відповідальність згідно з Податковим кодексом за податкові порушення, виявлені за результатами камеральних перевірок, а штрафна санкція в розмірі 1 гривні застосовується виключно при нарахуванні податкових зобов’язань за період з 1 січня по 30 червня 2011 року.

Листом від 14.02.2011 г. № 4091/7/23-4017/131 ДПА України інформує, що за порушення податкового законодавства, виявлені після набрання чинності Податковим кодексом України, штрафуватимуть згідно з Податковим кодексом України.

Міністерство юстиції України повідомило листом від 11.01.2011  N 18222-0-26-10-20 (http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=v1822323-11), що на його думку штрафні санкції  в  розмірі  не більше   1   гривні   встановлюються   за   порушення  податкового законодавства, яке  вчинене  платником  податків  з  1  січня   по 30 червня 2011 року. Разом з  цим,  пунктом  1  розділу XIX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України встановлено, що цей Кодекс набрав  чинності з 1 січня 2011 року,  крім окремих положень цього Кодексу, визначених цим пунктом.

Водночас відповідно  до   статті   58   Конституції   України закони  та  інші нормативно-правові акти не мають
зворотної дії в часі,  крім випадків,  коли вони  пом’якшують  або  скасовують відповідальність особи. Цей принцип треба розуміти так,  що  відповідальність  починається  з  моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто  до  події,  факту  застосовується  той  закон   або   інший нормативно-правовий  акт,  під час дії якого вони настали або мали місце.

Тобто кожній дії існує протидія. Як мені повідомляв один з «найкращих» юристів податкової інспекції (в судовому засіданні при здійсненні звукозапису)  «Податкова в своїй роботі керується тільки наказами, які видає ДПА України і не може керуватися законодавством, так як норми законодавства є загальними і не підходять до такого специфічного виду відносин, як податкові». Однак хочуть цього податківці чи ні, згідно з Конституцією України, закон не має зворотної сили у часі, а органи державної влади та  органи  місцевого  самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти  лише  на  підставі,  в  межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією  та  законами України. Однак чи легко буде пересічному громадянину довести свою правоту в суді, при оскарженні рішень про накладення «нових» штрафів за «старі» правопорушення чи оскарженні накладення штрафу більше 1 гривні час покаже.

Опубліковане Адвокат Чундак Маріанна Володимирівна

Добавить комментарий