Юридична консультація про порядок отримання страхового відшкодування

У нашому житті часто трапляється, що власники автомобілів різних категорій потрапляють у ДТП. У таких випадках ми стикаємося з такою проблемою як відшкодування збитку та отримання страхової допомоги внаслідок ДТП.

Дуже часто трапляється, що через власну неуважність  горе-водії не можуть отримати відшкодування від страхувальників, і вони     (тобто страхувальники) дуже часто користуються довірливістю наших людей. Часто постраждалі не звертають уваги і підписують неправильно складені протоколи, дають не обдумані пояснення, не пильнують за тим чи правильно інспектор ДАІ  склав схему ДТП. У  результаті ми отримуємо зіпсовані нерви,   втрачені гроші, при наявності страхового полісу.

Якщо  так вже трапилося, що ви та ваш автомобіль стали жертвою ДТП, то відповідно до  Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», страхова компанія повинна виплатити вам страхову допомогу, після того як ви пред’явите їм останній з переліку документ протягом 15 робочих днів. Однак ми вже впевнилися у тому що на практиці виявляється все набагато складніше і співпраця з страхувальниками не такою гладкою, як записано у наших законах, а саме у Законі України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».

Існує 3 типи договорів обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (на території України):

  • І тип — страхування відповідальності за шкоду, заподіяну життю, здоров’ю, майну третіх осіб внаслідок експлуатації транспортного засобу, визначеного у договорі страхування, будь-якою особою, яка експлуатує його на законних підставах.
  • ІІ тип — страхування відповідальності за шкоду, заподіяну життю, здоров’ю, майну третіх осіб внаслідок експлуатації будь-якого транспортного засобу або одного з транспортних засобів, зазначених у договорі, особою, вказаною в договорі страхування.
  • ІІІ тип — страхування відповідальності за шкоду, заподіяну життю, здоров’ю, майну третіх осіб внаслідок експлуатації транспортного засобу, визначеного у договорі страхування, особою, вказаною у договорі страхування, або однією з осіб, зазначених у договорі.

Що потрібно знати у першу чергу про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів?

Згідно Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» передбачено обов’язкове страхування відповідальності власника транспортного засобу за збиток, заподіяний третім особам у результаті ДТП.

Метою цього виду страхування є відшкодування збитку заподіяного життю, здоров’ю і майну  тих, хто постраждав внаслідок ДТП, а також захист майнових інтересів страхувальників, оскільки збиток замість винного в дорожній пригоді  відшкодовує страхова компанія.

Якщо вже так трапилося і ви потрапили у ДТП вам потрібно знати які документи потрібно подати в страхову компанію для отримання страхового відшкодування:

  1. Письмова заява встановленого зразка

У цій заяві має міститися:

а) найменування страховика, якому подається заява, або МТСБУ;

б) прізвище, ім’я, по батькові (найменування) заявника, його місце проживання      ( фактичне та місце реєстрації) або місцезнаходження;

в) зміст майнової вимоги заявника щодо відшкодування заподіяної шкоди та відомості (за наявності), що її підтверджують;

г) інформація про вже здійснені взаєморозрахунки осіб, відповідальність яких застрахована, або інших осіб, відповідальних за заподіяну шкоду, та потерпілих;

ґ) підпис та дата подання заяви (якщо заява не відповідатиме цим вимогам, то вона не буде належним чином розглянута).

2. Довідка про ДТП (форма 6), оформлена співробітником ДАІ (видається на місці оформлення ДТП), (зверніть увагу на все що вписує працівник ДАІ при настанні ДТП у протокол, якщо можете самі проконтролюйте вчинення всіх дій, тобто працівник повинен описати правильно всі деталі настання ДТП);

3. Копія посвідчення водія;

4. Копія свідоцтва про реєстрацію ТЗ ( транспортного засобу);

5. Ксерокопія паспорта;

6. Ксерокопія ідентифікаційного коду;

7. Ксерокопія полісу ОСЦПВВНТЗ (обов’язкове страхування цивільної-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів);

8. Висновок щодо результатів медичного огляду з метою виявлення стану  алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння  або перебування під впливом  лікарських препаратів, що знижують увагу  та швидкість реакці;

9. Інші документи, що стосуються ДТП.  До них відносяться:

9.1  Паспорт громадянина,  а  в  разі  його  відсутності  інший документ,   яким   відповідно   до   законодавства  України  може посвідчуватися особа заявника, якщо заявником є фізична особа;

9.2  Документ,  що  посвідчує  право  заявника   на отримання  страхового відшкодування (довіреність,  договір оренди,  свідоцтво про право на спадщину),  у разі якщо заявник не є  потерпілим  або його законним представником;

9.3 Довідка про присвоєння одержувачу коштів ідентифікаційного номера платника податку (за умови його присвоєння), якщо заявником є фізична особа;

9.4 Документ,  що  підтверджує  право  власності на пошкоджене майно на день вчинення  дорожньо-транспортної пригоди,  —  у  разі вимоги заявника про відшкодування шкоди, заподіяної майну;

9.5 Свідоцтво  про смерть потерпілого — у разі вимоги заявника про відшкодування шкоди, пов’язаної із смертю потерпілого;

9.6 Документи,   що   підтверджують   витрати   на   поховання потерпілого,  — у разі вимоги заявника про відшкодування витрат на поховання потерпілого;

9.7 Документи,  що  підтверджують  перебування  на утриманні  потерпілого,    його    доходи    за   попередній   (до   настання дорожньо-транспортної пригоди) календарний  рік,  розміри  пенсій, надані  утриманцям внаслідок втрати годувальника,  — у разі вимоги заявника про відшкодування шкоди у зв’язку із смертю годувальника;

9.8 Відомості   про   банківські   реквізити   заявника    (за наявності).

Що необхідно зробити у першу чергу? Протягом 30 днів подати заяву про  відшкодування збитків, до страхової компанії, внаслідок ДТП.

При поданні заяви до страхової компанії, особа яка приймає заяву, зобов’язана надати вам консультаційну допомогу і на вашу вимогу ознайомити з нормативно-правовими документами, порядком обчислення страхових відшкодувань, та актами на підставі яких було оцінено розмір заподіяної шкоди. А тому  не соромтеся свого незнання у юридичних поняттях  та термінах. Сміливо отримуйте консультацію, працівники страхової компанії зобов’язані її вам надати та все роз’яснити, тому що до цього їх зобов’язує наш передбачливий Закон.

Отже, звертаючись до страхової компанії, не забудьте зібрати всі необхідні документи. Зверніть увагу, що відносини з даною організацією повинні бути виключно паперовими, тому не вважайте, що телефонні розмови чи листування є гарантією правди і справедливості. Ніколи не вірте працівникам страхової компанії «на слово» в їхніх інтересах  виплатити вам якомога менше відшкодування, або зовсім нічого не виплатити. Всі документи  які ви подаєте у страхову компанію здавайте під розпис, та обов’язково робіть копії. Ще одне, обов’язково ставте відмітку про дату якої було подано документи.
Бо часто трапляється що закінчився  розгляд справи, судове рішення набрало законної сили, застрахована особа принесла копію вироку до страхової компанії, віддала сидячий за столом «особі» і чекає, день, два, тиждень, місяць, а потім не витримує і приходить до них, а вони говорять, що вони нічого не отримували і людина остається ні з чим. Найкращим є коли ви передаєте документи особисто і на вашому екземплярі документів ставлять штамп отримувача – страхової компанії з підписом та датою про отримання документів. Якщо немає можливості особисто передати необхідні документи, або працівник страхової компанії відмовляється ставити відмітку про отримання документів на вашому екземплярі, то можна відправити необхідні документи поштою, цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

Ще раз наголошую — без документального оформлення такої передачі  не віддавайте страховикам жодного документу. Подаєте будь-який документ – робіть копію. Нехай розпишеться на ній особа яка приймала цей документ. Якщо подаєте заяву  з додатками, обов’язково вкажіть про це у заяві. Не вірте у доброзичливість працівників страхових компаній, їх вчать бути такими і навіть обдурювати людей. Протягом 3 робочих днів з дня прийняття відповідного рішення по заяві, страховик повинен відправити заявнику письмове повідомлення  про прийняте рішення.

Згідно Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» статті 34 пункт 1. страховик зобов’язаний протягом двох робочих днів з дня отримання  повідомлення  про  настання  події,  що  містить ознаки страхового випадку,  розпочати  її  розслідування,  у  тому  числі здійснити   запити   щодо  отримання  відомостей,  потрібних  для своєчасного здійснення страхового відшкодування.

Страхова виплата здійснюється безпосередньо потерпілому (або особі яка має право на відшкодування) або особам, які надають послуги з ремонту  пошкодженого майна і за договором майнового страхування сплатили страхове відшкодування (крім регламентованої виплати) передбаченої підпунктом «а» пункту 1. статті 41 Закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів»), лікування потерпілих та інші послуги, пов’язані з відшкодуванням збитків.

Бувають і такі випадки, що страховик може відтягувати з оглядом автомобіля. Вони роблять це навмисно, щоб відтягнути процес виплати компенсації. Як діяти? Напишіть заяву та зареєструйте її для огляду вашого автомобіля у якій вкажіть  місце знаходження автомобіля та контактні телефони. Згідно з законом представники страховика повинні самі організувати огляд пошкодженого автомобіля. Ви  не повинні організовувати доставку автомобіля для оцінки збитку. Це обов’язки страхової компанії. Після аварії автомобіль краще не чіпати. Якщо протягом 7 днів страхова компанія не оглянула ваш автомобіль, зверніться краще до незалежного експерта. Його оцінка не зможе бути оскарженою страховою компанією. У залежності від результатів експертизи у страховій компанії отримайте довідку із зазначенням тих документів, які ви подавали працівникам страхової компанії після ДТП.

Але згідно  Закону  України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» статті 34 пункту 2 протягом 10 робочих днів з дня отримання  повідомлення про дорожньо-транспортну   пригоду   страховик    зобов’язаний направити свого представника  працівника, аварійного комісара або експерта)  на  місце  настання  страхового   випадку або   до місце знаходження пошкодженого майна для визначення причин настання страхового випадку та розміру збитків.

Ремонт  автомобіля розпочинайте тільки тоді, як експерт виніс свою оцінку, а страхова видала вам на руки страховий акт  (а саме письмовий акт) де зазначена точна  сума належної вам виплати. Виплата страхового відшкодування  повинна бути здійснена  шляхом безготівкового розрахунку. За кожний день прострочення виплати з вини страхової компанії (МТСБУ), особі якій повинні  виплатити страхову допомогу, повинні сплачувати  пеню з розрахунку подвійної облікової ставки Національного Банку України, який дійсний протягом  періоду  за який нараховується пеня.

Страховик (МТСБУ) протягом 15 днів з дня узгодження ним  розміру  страхового  відшкодування  з  особою,  яка  має  право на  отримання відшкодування,  за наявності  документів  про дорожньо-транспортну пригоду,  але не пізніше як через 90 днів з дня отримання заяви про страхове відшкодування зобов’язаний:

— у разі  визнання ним вимог заявника обґрунтованими — прийняти  рішення  про  здійснення  страхового  відшкодування  та   виплатити  його.  Якщо  у  зв’язку  з  відсутністю документів,  що підтверджують розмір  заявленої  шкоди страховик (МТСБУ)  не  може оцінити її загальний розмір, то виплата страхового відшкодування здійснюється у розмірі заподіяної  шкоди,  оціненої  страховиком  (МТСБУ).  Страховик має право здійснювати  виплати  без  проведення  експертизи,  якщо  за результатами проведеного ним огляду пошкодженого майна страховик і потерпілий досягли згоди про розмір страхового відшкодування і  не наполягають на проведенні оцінки, експертизи пошкодженого майна.

Страховик (МТСБУ) зобов’язаний направити заявнику письмове повідомлення про прийняте рішення протягом 3 робочих днів з дня його прийняття.

Подавайте позовну заяву якщо страховик не дав вам відповіді у встановленій формі після закінчення 15 денного терміну з дня подання останнього вами документу. У разі якщо страховик не бажає виконувати свої обов’язки у встановлений законодавством  термін, ви маєте право отримати компенсацію з урахуванням індексу інфляції та 3% річних згідно Цивільного Кодексу України.

Якими можуть  бути підстави для відмови у здійсненні страхового відшкодування (регламентованої виплати)? Наявні дії особи, яка застрахована, водія чи потерпілого,  які були спрямовані на настання страхового випадку. Але ця норма не поширюється на осіб,  які виконували громадянський чи службовий обов’язок, які здійснювали дії  під час необхідної оборони  тобто під час захисту, життя, здоров’я чи свого майна.

Згідно до закону встановлюється кваліфікація дій таких осіб:

1) вчинення дій водієм ТЗ умисного злочину  у результаті якого було призведено  до страхового випадку;

2) якщо потерпілий або інша особа , не виконують своїх обов’язків, згідно  до Закону, якщо у результаті таких  дій неможливо страховиком встановити фактів ДТП, розмір заподіяної шкоди, причини та настання;

3) якщо потерпілий не подав заяви про страхове відшкодування впродовж 1 року, якщо шкода була заподіяна  майну потерпілого і 3 років якщо шкода заподіяна життю або здоров’ю  потерпілого з моменту ДТП;

4) одержання страхувальником, за договором майнового страхування, повного відшкодування шкоди від особи, якою було її заподіяно.

Якщо у страховика (МТСБУ) незадовільне фінансове становище це не є підставою для відмови у виплаті  страхового відшкодування.

У разі відмови страховика у виплаті страхової допомоги, він зобов’язаний повідомити у письмовій формі  страхувальнику, з обґрунтуванням причин цієї відмови.

Таке рішення страховика (МТСБУ) може бути оскаржено, страхувальником, або особою, яка має право на отримання  страхової допомоги, у судовому порядку.

Отже, підводячи підсумки даної інформації, прошу вас при вчиненні певних дій бути дуже обачними адже будь-який наш невірний крок може тягти за собою багато різних наслідків, адже ситуацій багато всі навіть не впишеш ні у які статті, тому закликаю вас! Якщо ви в чомусь не впевнені, ви чогось не знаєте, чи у вашій справі є багато нюансів, які тут не вказані, прошу вас, звертайтеся до адвокатів особисто. Це допоможе вам уникнути багатьох помилок і збереже ваші нерви та допоможе вам повернути ваші законні гроші!

 

Опубліковане Адвокат Чундак Маріанна Володимирівна

1 коментар.

Добрий день!
Було ДТП, є рішення суду в мою користь, страхова компанія при оцінці пошкоджень суттєво занизила суму збитку (до 3500грн). Я надав рахунок з СТО (на 8000грн)і написав заяву на перегляд суми згідно рахунку. В результаті страхова перерахувала по рахунку СТО цих 3500грн, які самі наоцінювали і написала мені листа про те, що якщо я документально підтверджу суму ремонту квитанцією і актом виконаних робіт, то “можливо” вони переглянуть суму відшкодування. Я так розумію, що ремонт маю зробити за власні кошти.
Підкажіть як змусити страховика оплатити ремонт, тому що я не маю на це коштів.
Наперед дякую!

Добавить комментарий